Когато създадохме Brandworks, една от целите ни беше да променим разговора за брандовете в България. Убедени сме, че силните марки не са задължително онези с най-шумните промоции или с най-скъпата реклама, а по-скоро марките, които имат автентична същност, застават зад значими за хората неща и именно това ги прави реален двигател на бизнеса.
Едно обаче е да го кажем, съвсем друго – да го докажем. Затова създадохме класацията „Магнетичните Брандове“ – инициатива насочена към измерването на силата на брандовете в различни сектори в България.
Началото бе с категория „Кисело Мляко“, където нарастващата конкуренция и липсата на завършени брандове (с изключение на един) тепърва обещава интересни размествания в сектора.
За второто издание се спряхме на една привидно свръхрационална категория – тази на банките. Безспорно сложен продукт-услуга, с който много хора често нямат време, нерви и познания да боравят, но и не могат да избегнат. Така на пръв поглед рационалните възприятия за една банка всъщност се формират от преживяванията при всеки контакт с нея. Рекламата? Тя е само една от многото точки, в които брандът може да общува с хората и далеч не е най-значимата.
Резултатите от проучването ясно набелязват големите възможности пред брандовете в сектора:
- три банки са водещи, но няма нито един отявлен лидер;
- всички останали имат значителен потенциал за развитие, ако заложат на целенасочена работа върху бранда си;
- хората очевидно очакват нещо различно от сектора – брандовете, които първи им го дадат ще спечелят не само имидж на иноватори, а и немалко нови клиенти.
А за всички, за които не се задоволяват просто с bullet-и, разгледахме темата в доста повече детайли.